środa, 25 maja 2011

Płodny Seks: Kiedy współżyć aby zajść w ciążę

W tym cyklu radzimy jakie techniki współżycia pomogą zwiększyć szanse na zajście w ciążę. Dzisiaj napiszemy o tym kiedy współżyć aby zajść w ciążę.

Aby doszło do zapłodnienia, sperma i komórka jajowa muszą się spotkać w odpowiednim czasie cyklu. Podręczniki podają, że dzieje się to zazwyczaj w połowie cyklu, po tym, jak komórka jajowa opuści jajnik, ale w zasadzie istnieją dwa poglądy na ten temat.

Jedni radzą, aby współżycie zsynchronizować w czasie z owulacją, rozpoczynając je na ok. 3 dni przed wystąpieniem owulacji. Współżyć należy w tym okresie przynajmniej raz dziennie, do ok. 2 dni po wystąpieniu owulacji. Zbliżającą się owulację możemy wykryć stosując testy owulacyjne (do kupienia TUTAJ) lub mikroskop owulacyjny (do kupienia TUTAJ), a także prowadząc pomiary temperatury bazowej, w połączeniu z obserwacją śluzu szyjkowego. Poza wykryciem owulacji, obserwacje te pozwolą Ci poznać Twój cykl i wykryć ewentualne problemy, jak niedomoga lutealna lub niedoczynność tarczycy.

Jeżeli obserwacja dni płodnych i niepłodnych jest dla Ciebie zbyt stresująca, jest jeszcze druga szkoła. Proponuje ona, aby stosunek miał miejsce regularnie, przynajmniej dwa razy w tygodniu, co w przeciągu 6 miesięcy do 1 roku powinno zaowocować ciążą. To podejście może wydawać Ci się mniej „produktywne”, jednak jest ono poparte naukowo. Badania USG przeprowadzone w USA wśród 63 kobiet w wieku od 18 do 40 lat wykazały, że 68% badanych wytwarzało pęcherzyki Graafa kilkakrotnie w ciągu jednego cyklu. Na jednym z forów internetowych, które odwiedzałam, kilkakrotnie zdarzały się poczęcia wśród uczestniczek, które twierdziły, że nie współżyły w najbardziej według nich płodnym okresie cyklu (1).

Bibliografia

1. Baerwald A.R., Adams G., Pierson R.A.: Characterization of ovarian follicular wave dynamics in women. Biology of Reproduction 2003; 69(3).

1 komentarz:

Anonimowy pisze...

Starajac się o dziecko (obecnie jestem w ciąży) nie potrafiłam dokładnie określić dni płodnych i to był problem...starałam się prawie rok. Koleżanka poleciła mi monitoring cyklu u ginekologa, ale na dłuższą metę to bardzo drogo wychodziło...Kupiłam komputerek cyklu - cyclotest baby - coś takiego jak Lady comp. i zaszłam w 4 cyklu :)